Koi herpes virus

In augustus 2023 is op visplas de kleuter KHV (koi herpes virus) vastgesteld. Gelukkig hebben we de symptomen snel de kop in kunnen drukken.

Helaas is het zo dat dit virus altijd ‘slapend’ aanwezig zal blijven. Dit betekent dat we er in de toekomst altijd rekening mee dienen te houden. Het koi herpes virus is zéér besmettelijk en wordt voornamelijk verspreid via het water op water.

We adviseren ten zeerste om je schepnet en andere materialen die in aanraken met het water zijn geweest, alléén op visvijver de Kleuter te gebruiken.
Mocht je deze materialen toch elders willen gebruiken, dan is het van het grootste belang dat alle materialen die in aanraking komen met het viswater volledig gedroogd of ontsmet worden alvorens deze elders in contact met het water te brengen. Dit geldt overigens niet alleen voor de karpervisser maar voor alle takken van hengelsport.

Het overbrengen van dit virus kan grote gevolgen hebben voor omliggende wateren en verenigingen. We hopen daarom dan ook dat iedereen hierin zijn eigen verantwoordelijkheid kent en neemt!

Voor verdere vragen kunt u altijd terecht bij het bestuur via het invullen van een contact formulier op deze website.

W sierpniu 2023 roku w wodach/ lowisku de Kleuter wykryto wirus opryszczki wsrod karpi (KHV), ktory zostal w szybkim tempie zwalczony przez miejskie wladze.

Niestety wirus ten nie zniknal w 100%, jest w tak zwanym uspieniu i w kazdej chwili moze od nowa zaatakowac.
Wirus jest BARDZO ZARAZLIWY i przenosi sie w wodzie bardzo szybko. Zaleca sie dlatego uzywaznie sprzetu do lowienia tylko i wylacznie w wodach de Kleuter i NIE uzywanie tego samego sprzetu na innych wodach, bo moze to spowodowac rozprzestrzenienie sie wirusa.

Jeseli beda Panstwo uzywac tego samego sprzetu tez na innych lowiskach, zaleca sie OBOWIAZKOWO dezynfekcje tego sprzetu bo uzyciu go w wodach lowiska de Kleuter. Dotyczy nie tylko rybakow, ktorzy lowia karpie, ale wszystkich rybakow. Rozprzestrzenienie wirusa na inne wody moze miec wielkie konsekwencje, wiec liczymy na Panstwa
odpowiedzialnosc.

W razie jakichkolwiek pytan, moga sie Panstwo skontaktowac z nami poprzez formularz kontaktowy na tej stronie internetowej.