Plan van aanpak

Woensdag, 30 augustus 2023

Beste leden,

Naar aanleiding van onze bestuursvergadering en het veelvuldige contact met alle betrokken instanties hierbij een update over de situatie.

Helaas is er geen direct middel waarmee het Koi Herpes virus kan worden bestreden. De ervaring heeft wel geleerd dat er enkele factoren ontzettend belangrijk zijn om het virus de kop in te drukken en het sterftecijfer te doen dalen. Een daarvan is het stressniveau van de karper, dit dienen we zo laag mogelijk te houden. We verlengen daarom het visverbod voor onbepaalde tijd. Houd er rekening mee dat het visverbod nog gedurende het hele kalenderjaar kan gelden. De natuur zal ons ook een handje gaan helpen met een dalende watertemperatuur (en daarmee gezonder water) richting de winter. Een andere belangrijke factor voor het minimaliseren van het sterftecijfer is de huidige vissen sterk en gezond houden. Dit kan maar op één manier en dat is bijvoeren. Hiervoor is een speciale pellets- soort aangeschaft die ons geadviseerd is door Sportvisserij Nederland. Hsv de Kleuter volgt hiermee het directe advies op van de NVWA en Sportvisserij Nederland.

De gemeente Maashorst zal via het Udens weekblad informatie verstrekken aangezien deze situatie niet enkel (karper) vissers treft. Daarnaast zullen er borden met informatie rondom het water worden geplaatst.

Wij als bestuur zien het belang van goede informatieverstrekking richting de leden en zullen daarom de algemene ledenvergadering naar voren halen. Noteer 4 oktober 20.00u alvast in uw agenda. Locatie Mellepark Germenzeel 900 Uden. Tot die tijd gebruiken we Facebook en de website wanneer er informatie te delen is.