Update onderzoek vissterfte

Vrijdag, 25 augustus 2023

Beste leden,

Zoals jullie wellicht hebben vernomen zijn er in de afgelopen weken enkele dode karpers aangetroffen. Door de oplettendheid van medevissers en controleurs hebben we snel kunnen schakelen en direct contact opgenomen met onder andere Sportvisserij Nederland. In de dagen daarop volgend bleek de sterfte niet af te nemen en hebben we het zekere voor het onzekere genomen: een periode van visverbod tot nader orde. Op woensdag 23 augustus zijn enkele vissers aan de slag gegaan om te proberen een karper te vangen. Dat is gelukkig gelukt, één van deze karpers is naar het onderzoekscentrum visdiagnostiek in Lelystad gebracht. Uit het resultaat van de PCR test blijkt dat we te maken hebben met het Koi Herpesvirus. De afdeling NVWA is nu in overleg met de afdeling in Lelystad en zal spoedig met een uitgebreidere conclusie komen waarop een plan van aanpak volgt. Daarnaast is Sportvisserij Nederland, het Waterschap en de gemeente Maashorst ingelicht over de situatie. Allen zijn inmiddels nauw betrokken bij de ontstane situatie.

Voor nu zijn er veel vragen waar we zelf nog geen antwoord op kunnen geven. Komende week staat er een bestuursvergadering gepland, daarna zal er zo spoedig mogelijk meer informatie met u gedeeld worden. We hebben vertrouwen in de samenwerking met alle betrokkenen en hopen zo snel mogelijk het tij te kunnen keren. Het visverbod blijft tot nader orde van kracht, ook de wedstrijd van september komt daarbij te vervallen.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.